aku.kami.semua;-)

we share coz we care.....

Pages

Dah 3 bulan tercampak kat Kelana Jaya for a short course,secara jujurnya aku tak de la belajar BI sangat sebab silibus City and Guilds for level aku lebih kurang je dengan level SPM tapi cukup membantula for enhancing speaking skills and confidence.



             The main thing yang banyak aku belajar kat sini adalah..hahaha.."managing self-financial".

Time study kat STF dulu memang jarang ada masalah pasal duit.Sentiasa je cukup,almaklumlah almost everything was sponsored by KPM,tinggal nak bukak buku and study je.Walaupun ko-op sekolah agak mengcekik jugakla harga barang-barang kat sana tapi harga tu reasonable lagi.Tapi bila buat short course kat ITU,aku ingat semua benda tetap sama macam kat sekolah dulu.Huhu..dan aku silap.


Aku pernah ada RM5 je kat dalam purse.Bukannya sehari dua tapi dua minggu!(Hmm..still amazed macam mana boleh survive sepanjang tu)Salah sendiri jugak sebab tak buat bajet time outing.2 minggu tu cukup mengajar aku even harga sehelai not RM1.Huu..berharga tuu.Sejak dari hari tu,time aku keluar untuk beli barang,mesti aku ingatkan diri sendiri untuk compare harga,compare produk yang ada dan berbaloi tak kalau aku keluarkan duit untuk beli barang tu.Lepas tu,baru aku sedar kat sesetengah tempat,harga barang boleh naik dua kali ganda!Dan biasanya kalau macam tu berlaku...

"Mak,harga buah tu naik 2 kali ganda banding kat JB.Mahal betul.."

"Banyak ke sikit dia letak?"

"Erm..dalam 6 biji,banding kat tempat lain..harga dia lagi murah and lagi banyak"

"Kalau nak,beli jela.."

Aku pun tengok purse..hahaha..tidak,tidak...huu..sedih betul.Baru aku faham duit tu apa dan betapa pentingnya.Satu hari tu,lecturer aku bagi task untuk come out with my own recipe.Sebab sebelumnya,kami sekelas kena buat sandwich tapi memandangkan semua tak prepare,so satu kelas buat sandwich yang sama.Bila dah sama tu,kitaorang kena buat lagi sekalila tapi lain-lain dari yang lain.So,petang sebelum hari presentation,kami pakat ramai-ramai pergi ke Giant untuk beli barang.Aku cadang nak buat mixed salad jadi kenala beli salad,mayonis segala bagai tu semua.Huh,cabaran betul.Petang tu,aku berjaya beli barang dengan bajet RM10.20..(semua bahan termurah atau bak kata Ben classmate aku,most economic yang aku boleh cari)Tapi salad tu..voila!Memang sedap..hehe


So,all in all..3 bulan yang lepas memang banyak mengajar aku untuk jadi manusia yang menghargai duit dan tak sewenang-wenangnya berbelanja.Hopefully berkekalanla..haha


0 Responses so far.

Post a Comment

    About Me

    My Photo
    IzmanaGB
    kick off your shoes and lepak wif us...the bloggers are Mai (Hikari Naito), Aina and Izyan...three person many stories one world....haha...camner??
    View my complete profile

    Followers